All Dates

Mini-Teilchenbeschleuniger-AV-Experiment workshop by Darsha Hewitt

5. November 2023
Workshop, Kunsthalle Osnabrück, Osnabrück

14:00 – 18:00 Uhr. Artist friends workshop with Darsha Hewitt

Wusstest du, dass die Mülldeponie voll von kleinen Teilchenbeschleunigern ist? Immer weniger Menschen benutzen Röhrenfernseher zum Fernsehen. Aber sie sind voller cooler Physik. Wir können sie als künstlerische Ausdrucksmittel nutzen.
Es gibt Teilchenbeschleuniger, die die Ursprünge des Universums erforschen. In den kaputten Fernsehern gibt es kollidierende Elektronen. In diesem Workshop nutzen wir sie, um in Experimenten Licht und Töne zu erzeugen. Der Workshop wird von Künstlerin Darsha Hewitt veranstaltet.

Der Workshop ist kostenfrei. Bitte melde dich per E-Mail an: vermittlung.kunsthalle@osnabrueck.de

Der Workshop ist Teil des Vermittlungsprogramms zur Ausstellung Ihr Paket ist abholbereit (08.07.2023–25.02.2024) von Aram Bartholl in der Kunsthalle Osnabrück.

pictures

Perspektiven von Kunst im öffentlichen Raum

21. October 2023
Talk, Fachtagung der Kunstkommission Düsseldorf, Düsseldorf

Kunst im öffentlichen Raum – Wirken in der Stadtgesellschaft

5 Jahre Kunstkommission Düsseldorf
Fachtagung zu Perspektiven von Kunst im öffentlichen Raum der Stadt
Zur Sicherung künstlerischer Qualität und um eine neue Planungskultur sowie eine aktive Teilhabe an der Diskussion um die Kunst im öffentlichen Raum zu ermöglichen, hat der Rat der Stadt Düsseldorf die Kunstkommission Düsseldorf etabliert. Diese hat vor fünf Jahren ihre Arbeit aufgenommen und bereits diverse Projekte im öffentlichen Raum realisiert. Aus diesem Anlass lädt die Kommission am Samstag, 21. Oktober 2023, herzlich ein zur Fachtagung zum Thema

Perspektiven von Kunst im öffentlichen Raum.

In Podiumsgesprächen mit Impulsvorträgen sollen die verschiedenen Facetten von Kunst im öffentlichen Raum erörtert werden. Welche Bedeutung hat Kunst für die Stadtgesellschaft? Wie kommt Kunst in den öffentlichen Raum? Oder wie gehen wir mit Bestandskunst um? Das sind nur einige Fragen, die in diesem Zusammenhang diskutiert werden sollen.

Die Veranstaltung ist in zwei Blöcken gegliedert: vormittags werden Strukturen zur Organisation und Realisierung von Kunst für den öffentlichen Raum betrachtet werden, nachmittags liegt der Fokus auf “best practice” mit der Beleuchtung von Herausforderungen an beispielhaften Projekten.

Die Fachtagung findet statt von 10:00 – 18:00 Uhr im Palais Wittgenstein, Bilker Str. 7-9, 40213 Düsseldorf.

Repair Cafe II

21. October 2023
Workshop, Kunsthalle Osnabrück, Osnabrück

15:00 – 18:00 Uhr. Reparaturnachmittag mit der Wüsteninitiative e.V., Reparaturcafé des Museum Industriekultur, Repair Café Hagen a.T.W., ReparaturTreff (ReTrO) Ostercappeln e.V., Café OASE (Diakonie Osnabrück)

Nicht alles, was kaputt ist, muss weggeworfen werden. Das zeigen Reparatur-Gruppen an vielen verschiedenen Orten. Dieses Angebot gibt es jetzt auch bei den Reparaturnachmittagen in der Kunsthalle. Das Angebot zur Hilfe oder vollständigen Reparatur kann direkt in der Ausstellung bei Kaffee und Kuchen wahrgenommen werden.

Die Veranstaltung ist kostenfrei. Du musst dich dafür nicht anmelden.

Die Reparaturnachmittage sind Teil des Vermittlungsprogramms zur Ausstellung Ihr Paket ist abholbereit (08.07.2023–25.02.2024) von Aram Bartholl in der Kunsthalle Osnabrück.

*cringe*

29. September – 8. October 2023
Group Show, HGW STD, Athens

The term “cringe” has resurfaced on the internet in recent years. According to Google Trends statistics, there has been a significant increase in searches for this term, which has been steadily rising since 2016. “Cringe” refers to a reaction of embarrassment or social awkwardness. This feeling arises when we become aware of our own uncomfortable actions or when we empathize, or even mock, someone else’s behavior that causes us secondhand embarrassment.

The term “cringe” encompasses a wide range of emotions, making it a versatile word to describe various incidents. However, its usage and application have been shaped by internet communities. Not only is it widely known and used, but it has also managed to bridge divergent identities.

People of different ages, races, genders, political affiliations, and other backgrounds find a common language of communication through “cringe” online. Similar to the existence of metaphorical languages for artistic subjects, “cringe” has spawned a metaphorical language for artistic expression. This is evident in many contemporary works, both digital and non-digital, and has given rise to new artistic media such as memes. “Cringe” has become an overarching concept that encompasses a broader range of social embarrassments.

The universality of identifying with “cringe” when faced with discomfort or socially awkward situations could position it as a contemporary Sublime. Historically, the Sublime has been associated with aesthetic theories heavily influenced by the social dynamics of the time. However, does “cringe” represent a modern form of the Sublime? Has it emerged in response to a shift away from a prescribed aesthetic? We currently exist in a time where collective digital languages are being created to understand a wider range of identities and where a diversity of aesthetic influences is prevalent.

Considering that aesthetics today are multifaceted due to the World Wide Web and the widespread dissemination of information, this exhibition aims to explore these ideas. Through artworks that construct an intimate fusion of references to our digital identity, it presents a familiar chaos that challenges viewers to organize it, while deeply engaging with their present human identity.

curated by Dimi Kalabo, Socrates N. Stamatatos

with:
Aram Bartholl, Aphrodite HGW, Kristen Leo, Marsunev, Bill Posters & Daniel Howe, Noura Tafeche

pictures

Fahrrad-Exkursion – Warenströme vor Ort!

16. September 2023
Workshop, Kunsthalle Osnabrück, Osnabrück

13:00–18:00

Zusammen mit dem ADFC Osnabrück e.V. möchten wir uns auf eine Fahrradtour begeben. ADFC ist die Abkürzung für den Allgemeinen Deutschen Fahrrad-Club. Auf der Fahrradtour wollen wir Warenströme vor Ort erleben. Auf welchen Wegen werden Waren nach Osnabrück transportiert? Startpunkt ist die Ausstellung Ihr Paket ist abholbereit in der Kunsthalle. Die nächste Station ist die Firma LEREC Elektrorecycling GmbH in Lotte. Dort wird es einen Einblick in den Zerlegungsprozess von Elektrogeräten gegeben. Nach einer Stärkung im Museumscafé eröffnet eine Führung durch die Ausstellung Welthandel. Geschichte, Gegenwart, Perspektiven im Museum für Industriekultur neue globale Perspektiven.

Mit dem Museum Industriekultur, LEREC Elektrorecycling GmbH, Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club Kreisverband Osnabrück e.V. Startpunkt um 13:00 an der Kunsthalle Osnabrück, Endpunkt Museum Industriekultur Osnabrück.
Die Strecke, die wir mit dem Fahrrad fahren werden, beträgt etwa 20km. Bitte bringt euer eigenes Fahrrad mit.

Diese Veranstaltung ist kostenfrei. Bitte melde dich bis zum 12.09.2023 per E-Mail an. Die E-Mailadresse ist: vermittlung.kunsthalle@osnabrueck.de

Die Exkursion ist Teil des Vermittlungsprogramms zur Ausstellung Ihr Paket ist abholbereit (08.07.2023–25.02.2024) von Aram Bartholl in der Kunsthalle Osnabrück.

Artist talk

16. September 2023
Talk, Neues Museum Nürnberg, Nürnberg

Aram Bartholl stellt im Gespräch mit Kuratorin Susann Scholl seine aktuelle Installation auf dem Klarissenplatz vor. Anhand von weiteren Beispielen gibt er darüber hinaus einen vertiefenden Einblick in sein Werk, in dem Analoges und Digitales häufig auf feinsinnig-absurde Weise aufeinandertreffen.

Kunst Basis Ebertplatz vol.2

15. September – 6. October 2023
Group Show, Ebertplatz Köln, Köln

Zwischen Unort und Denkmal – KUNST BASIS EBERTPLATZ

Un-möglich! Un-verschämt! Un-geheuerlich! So einfach und prägnant wie sich das ‚Un‘ den Worten voran- stellen lässt, voller Überzeugung und Empörung über einen Sachstand, so schnell ist es auch ausgespro- chen und damit in der Welt.

Im Hinblick auf den Eberplatz, den wir in den vergan- genen Jahrzehnten als einen mehr oder weniger un-gepflegten, un-instandgehaltenen und mit un-funk- tionierenden Rolltreppen und un-installierten Beleuch- tungssystemen kennenlernen durften, ist es ein Leichtes, das ‚Un‘ vor den Ort in der Kölner Neustadt
zu setzen. Der Un-Ort ist damit gemacht. Fertig. Und während seit Jahren auch die Empörung über das Un- Mögliche an der Präsenz des Ebertplatzes kultiviert wird – es braucht eben immer einen, der herhält und über den leicht zu schimpfen ist –, so stellt sich hier und da die Frage, wer denn nun genau gescholten wird.

Der Platz selbst kann nichts für sich, aber wer war es dann? Die un-mögliche Stadtverwaltung! Die Vernachlässigung des Platzes ist eine größere Sünde als die Architektur selbst!

Curated by Stefanie Klingemann

Repair Cafe I

14. September 2023
Workshop, Kunsthalle Osnabrück, Osnabrück

15:00 – 18:00 Uhr. Reparaturnachmittag mit der Wüsteninitiative e.V., Reparaturcafé des Museum Industriekultur, Repair Café Hagen a.T.W., ReparaturTreff (ReTrO) Ostercappeln e.V., Café OASE (Diakonie Osnabrück)

Nicht alles, was kaputt ist, muss weggeworfen werden. Das zeigen Reparatur-Gruppen an vielen verschiedenen Orten. Dieses Angebot gibt es jetzt auch bei den Reparaturnachmittagen in der Kunsthalle. Das Angebot zur Hilfe oder vollständigen Reparatur kann direkt in der Ausstellung bei Kaffee und Kuchen wahrgenommen werden.

Die Veranstaltung ist kostenfrei. Du musst dich dafür nicht anmelden.

Die Reparaturnachmittage sind Teil des Vermittlungsprogramms zur Ausstellung Ihr Paket ist abholbereit (08.07.2023–25.02.2024) von Aram Bartholl in der Kunsthalle Osnabrück.

This is fine

8. – 17. September 2023
Solo Show, NEUES MUSEUM Staatliches Museum für Kunst und Design Nürnberg, Nürnberg

The fire emoji is one of the most commonly used pictograms worldwide in social media and electronic communication. Berlin-based artist Aram Bartholl (born 1972) brings this universally familiar symbol from the digital world into physical space with a massively enlarged yellow-red flame, thereby stripping the symbol of the logic it naturally carries in network communication.

The title references a well-known cartoon meme in which a dog convinces itself that everything is fine despite being surrounded by blazing flames. The installation, erected as part of the urban cultural festival “Mauerblümchen” on Klarissenplatz in front of the Neues Museum, not only serves as a glowing photo backdrop but also alludes to the various crisis themes we currently face: The world is on fire.

A collaboration between the Neues Museum and the project office in the cultural department of the city of Nuremberg as part of the “Mauerblümchen” cultural festival from September 8 to 17, 2023. The festival is supported by financial resources from the Bavarian urban development program and the Special Fund: Revitalize Inner Cities.

pictures

Die Sirenen heulen (It`s on us)

8. September 2023 – 8. October 2023
Group Show, Galerie Sexauer, Berlin

With: Martin Assig, Aram Bartholl, Hannah Hallermann, Verena Issel, Anne Mundo, Nik Nowak, Raul Walch / Curated by: Anne Mundo & Dirk Teschner

Foto: Marcus Schneider, Courtesy SEXAUER Gallery

pictures

Die Sirenen heulen (It`s on us)

26. August – 29. September 2023
Group Show, Mieze Südlich, Chemnitz

Ihr Paket ist abholbereit

8. July 2023 – 25. February 2024
Solo Show, Kunsthalle Osnabrück, Osnabrück

On the occasion of its 30th anniversary, the Kunsthalle Osnabrück is showing Aram Bartholl’s most comprehensive solo exhibition to date. Aram Bartholl is one of the pioneers in Germany who deals with socially relevant conflicts of digitality and automation through art. Originally coming from the field of architecture, he uses his performative interventions, sculptures and workshops to question our current media behaviour as well as the public economies that are linked to social networks, online platforms or digital distribution strategies. He puts socially relevant topics such as surveillance, data security or dependency on technology up for discussion by transferring the gaps, contradictions or absurdities of our digital everyday life into spatial settings.

For the Kunsthalle Osnabrück, Aram Bartholl transformed the Kunsthalle´s church space into a walk-in recycling yard for electronic waste. The scenery is illuminated by three sculptures hanging from the ceiling, reminiscent of chandeliers that are made from recycled televisions. The result is a sensual as well as functional installation of complementary exhibition parts that invite us to reflect on the cycles, consequences and future perspectives of our daily consumption of media and goods. The walk-through parcours made of piled up electronic waste makes the amount of recycled material of our belongings visible and creates a unique environment for a diverse art mediation programme  including workshops, plena by local climate activists, repair cafés, excursions, lectures and film screenings. Oversized QR codes on the church walls frame the setting and raise critical questions about our handling of energy resources, raw materials and labour rights in the digital society. Opposing the electronic waste, the exhibition contains a 30-metre-long DHL Packstation, which is put into operation during the exhibition period. Osnabrück citizens and visitors are able to pick up their parcels at the Kunsthalle Osnabrück and drop them off in the respective lockers.

Curators: Anna Jehle and Juliane Schickedanz
Curators public programme: Louisa Behr, Joscha Heinrichs, Anna Holms and Christel Schulte.

Funded by the Stiftung Niedersachsen (Foundation of Lower Saxony) and the Niedersächsische Ministerium für Wissenschaft und Kultur (Lower Saxony Ministry of Science and Culture). The VGH Stiftung (VGH Foundation) is funding the accompanying exhibition’s art mediation programme. With the kind support of Deutsche Post AG, Lerec Elektrorecycling GmbH and Osnabrücker ServiceBetrieb.

Credits:

Curated by: Anna Jehle, Juliane Schickedanz (duo team, directors of Kunsthalle)
Curatorial assistance: Anna Holms
Public Programming: Aram Bartholl, Louisa Behr, Joscha Heinrichs, Anna Holms, Christel Schulte
Installation team: Norbert Hillebrand, Timo Katz, Andreas Zelle
Exhibition office: Natali Märtin
Visitor service: Frank Berger, Ulla Brinkmann, Harcharan Gill, Sina Lichtenberg, Kaan Ege Önal, Josef Wegmann
Finances: Viktoria Puskar
Janitor: Wilfried Wienstroer
Janitorial assistance: Frank Berger
PR: Kristina Helena Pavićević
Art mediation and education: Christel Schulte

pictures

A:PRÉS D:ÉSSERT

17. June – 1. July 2023
Group Show, Projectspace A:D:, Berlin

A cordial invitation to the group exhibition A:PRÉS D:ÉSSERT @adcuratorial which proudly forms a part of @projectspacefestival

Opening: Sat. 17.06.2023 | 15:00 – 22:00
Exhibition: 18.06. – 25.06.2023 | 12:00 -18:00
Closing: Sat. 24.06.2023 | 15:00 – 22:00

with:
Ellinor Aurora Aasgaard & Zayne Armstrong, Aram Bartholl, Carsten Becker, Johannes Büttner, Sarah Doerfel, Lola Göller, Mathias Gramoso, Hannah Hallermann, Marianna Ignataki, Zina Isupova, Justina Los, Jill Kiddon, Zoë Claire Miller, Alice M. Morey, Ariel Reichman, Ariel Schlesinger, Marco Schmitt, Adam Slowik, Maximillian Thiel, Mirce Velarde, Ivar Veermäe, Nazim Unal Yilmaz

curated by: Marco Schmitt

A:D: Curatorial
Kurfürstenstraße 142
10179 Berlin – Schöneberg
http://adcuratorial.com

The group exhibition A:PRÉS D:ÉSSERT addresses social change under expanded aspects of Maslow’s system of needs. Hierarchies dissolve and human needs intersect with the holistic nature of ecosystems. The entrances to social constructs transform into systemic exits of collectivity. Multi-perspective escape routes can be discovered in the exhibition – The impossible becomes conceivable, imaginable and

Weak Signals

12. May 2023
Talk, UdK Berlin, Berlin

Artist talk at Weak Signals. New Narratives in Art, Prof. Lukas Feireiss & Prof. Dr. Florian Hadler. Weak Signals. New Narratives in Art and Technology

Tilt Shift – Darmstädter Tage der Fotografie

28. April – 7. May 2023
Group Show, Darmstädter Tage der Fotografie, Darmstadt

Tilt/Shift – Experiment as Normality
Even in our society’s fields of activity we previously believed to be safe, the contemporary crises prevalent worldwide are revealing to us a long-inconceivable collapse. Although no claim can be laid on a normal state of the world, the feeling of security is dwindling for an ever-growing number of people: habitual viewpoints are breaking away, certainties are shifting. The promise that all will remain well, or that things will be all right again, is currently unravelling and is almost impossible to carry into tomorrow from today. Even people who, thus far, imagined themselves to be safe in their habitat are noticing that their everyday life is under ever-more frequent threat. Thought patterns are being queried and discussed – constructively by groups and individuals, but also in a polarising way by fact-twisters. Old discourses on euro-centrically and post-colonially influenced views of the world – in macro and in micro – are being sustained and propagated. Times of crisis not only signify uncertainty, but are also able – despite it all – to highlight opportunities. Partly out of necessity, potentials are examined at all levels for open spaces, new phenomena and further developments. Will the experiment of constantly having to refocus become the normal state now? How can photography capture the enormous changes? What images allow us to better understand an uncertain, diverse world subject to turbulent and complex transformation – and to keep an eye on the experiment’s open outcome?

with:
Andrea Abbatangelo, Axel Beyer, Aram Bartholl, Carsten Costard, Sharbendu De, Mia Dudek, Jonas Fischer, Johanna-Maria Fritz, Taissa Fromme / Celia Zehetgruber, Julia Gaes, Philip Gaißer, Maximilian Glas, Tanya Habjouqa, Juliane Herrmann, Jan Hoeft, Norbert Holick, Jan Hottmann, Bob Jones, Priya Kambli, Sandra Kantanen, Eeva Karhu, Martin Kollar, Jan Kricke, Ove Kvavik, Alwin Lay, Sara-Lena Maierhofer, Werner Mansholt, Luise Marchand, Ille Oelhaf, Patrick Pollmeier, Casper Sänger, Hanna Sass, Martina Sauter, Aleksandra Sawa, Ramona Schacht, Sari Schildt, Max Schwarzmann, Lucia Sotnikova / David Mackaay, Mika Sperling, Anna Stüdeli, Elena Subach, Leonard Suryajaya, Mouneb Taim, Jesus Tório, Christoph Westermeier, Cemre Yesil

pictures

Let’s Do It All!

11. March – 21. May 2023
Group Show, Stadtgalerie Kiel, Kiel

The artistic positions gathered in the group exhibition open up a multifaceted view of the phenomenon of tourism, its characteristics, conditions, and functions. In the sociological sense, tourism is understood here as an experience of organized extraordinariness, in which designs of places of longing and escape continually reflect back on everyday life and social structures.

with: Aram Bartholl, Alice Creischer, Fantastic Little Splash (Lera Malchenko / Oleksandr Hants), Frederik Foert, Sophie Gogl, Barbara Hammer, Miriam Jonas, Ralf Meyer, Michael Sailstorfer, Philip Scheffner, Constantin Schröder, Aleen Solari

pictures

Enigma

25. February 2023 – 25. February 2024
Group Show, Museum of Communication, Kopenhagen

Communication pervades our lives more than ever before. With the digital channels, we are constantly accessible and can publish ourselves wherever and whenever we want. But despite the many great opportunities, the tide of information may often appear confusing, polarizing or hateful, and our public conversation is challenged.

On November 19, 2022, ENIGMA will open new exhibition areas and a large children’s area, in which we look forward to welcoming everyone.

:-#

25. February – 12. March 2023
Group Show, Kunstverein Rotenburg, Rotenburg

Social Media prägt unseren Alltag und unsere Gesellschaft. Messenger-Dienste, Plattformen zum Teilen von Bildern und Videos, bis hin zu Dating Plattformen sind Teil unserer Kommunikation geworden. Auch aus den Künsten sind die Sozialen Medien nicht mehr wegzudenken. Einerseits genutzt als Website, andererseits als Ort der Selbstdarstellung, scheint das eigene Publikum nur einen Klick entfernt.

Die Ausstellung „:-#“ zeigt Arbeiten zum Thema Social Media in der Kunst und stellt die Frage was sozial an den Sozialen Netzwerken ist und inwiefern diese unser Verhalten und Gesellschaft verändern. In unterschiedlichsten Medien setzen sich Künstler*innen damit auseinander, was es bedeutet in einer digital geprägten Welt künstlerisch zu agieren.

Ausstellende:
Aram Bartholl, Felix Chauvin, Michael Dörner, Veronika Domp,  Finn Geiger, Gunilla Jähnichen, Amy Justen, Kira Keune,  Echo Can Luo, Zhiyi Liu, Julian Öffler, Eun Jung Sim und weitere